صفر تا صد خرید طلا و سکه | راهنمای جامع سرمایه گذاری طلا

انواع سکه طلا

سکه طلا

سکه طلا و انواع آن

سکه‌ها در انواع گوناگون، با وزن‌های متفاوت و با عیارهای مختلفی ضرب می‌شوند که بنابر مشخصات آن‌ها قیمت گذاری می‌شوند، البته مرجع اصلی قیمت گذاری روی هر نوع سکه، بانک مرکزی هر کشور است که تعیین کننده قیمت نهایی، مالیات ارزش بر افزوده و حق ضرب هر نوع سکه است. علاوه بر این یکی دیگر از نکاتی که لازم است بدانید این است که از نظر ظاهری سکه نیم بهار آزادی و سکه ربع بهار آزادی و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم شبیه هم هستند و فقط در وزن و اندازه با هم تفاوت دارند، که در جدول زیر می‌توانید انواع سکه‌های بهار آزادی را با هم مقایسه کنید و تصویر پشت و روی هر کدام را مشاهده کنید؛ همچنین در مورد سال ضرب هر سکه جالب است این را هم بدانید که از سال 1358 تا 1386 هر سکه‌ای که ضرب می‌شد تاریخ همان سال روی آن حک می‌شد اما از سال 1386 به بعد در هر سالی که سکه ضرب می‌کنند این تاریخ را روی آن حک می‌کنند. بله درست متوجه شده‌اید: یعنی سال تولید اولین مدل سکه را روی سکه حک می‌کنند نه سالی که آن را ضرب می‌کنند. ( مثلاً اگر سکه بهار آزادی طرح جدید (امامی) در سال 1395 ضرب شود باز هم تاریخ روی آن را 1386 ( یعنی تاریخ سالی که برای اولین بار ضرب شد ) حک می‌کنند.)

-سکه بهار آزادی یا سکه طرح قدیم با عیار 21.6 که عموماً آن را 22 عیار یا ( عیار 900 ) می‌شناسند و وزن آن 8.133 گرم و قطر آن 22 میلیمتر می‌باشد.
-سکه امامی یا سکه طرح جدید با عیار 21.6 که عموماً آن را 22 عیار یا ( عیار 900 ) می‌شناسند و وزن آن 8.133 گرم و قطر آن 22 میلیمتر می‌باشد. ( سکه‌های طرح قدیم و سکه‌های طرح جدید هردو از نوع سکه‌های بهار آزادی هستند و فقط در سال ضربشان تفاوت دارند که در مبحث بعدی در مورد آن ‌بیشتر توضیح می‌دهیم. )
-سکه پهلوی که هم وزن و به اندازه سکه کامل بهار آزادی یعنی عیار 22 و وزن 8.133 گرم و قطر آن 22 میلیمتر می باشد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سکه‌های بهار آزادی جای سکه‌های پهلوی را گرفته‌اند
-نیم سکه بهار آزادی با وزن 4.0665 گرم و با قطر 19 میلیمتر و عیار آن 22 در بازار موجود می‌باشد.
-ربع سکه بهار آزادی با وزن 2.03225 با قطر 14 میلیمتر و عیار آن 22 در بازار موجود می‌باشد.
-سکه‌های بهار آزادی یک گرمی، از سال 1390 بانک مرکزی به ضرب سکه‌های یک گرمی پرداخت؛ وزن دقیق این سکه‌ها 1.01 گرم است و قطر آن‌ها 13.3 میلیمتر. همچنین عیار این سکه 900 است و طرح یک روی آن مانند سکه‌های طرح جدید تصویر امام خمینی است و طرح یک روی دیگر آن طرح نام حضرت علی می‌باشد. همچنین این سکه‌ها مانند دیگر سکه‌های بهار آزادی گرد و دایره‌ای هستند.
-سکه های پارسیان یا سکه‌های گرمی، با گران شدن قیمت سکه، پا به عرصه بازار طلا و سکه گذاشتند. سکه‌های گرمی یا همان سکه‌های پارسیان که چیزی حدود 10 سال است که به بازار آمده‌اند مورد استقبال مردم عادی واقع شدند. وزن سکه‌های گرمی از 0.2 گرم یا همان 20 سوت شروع می‌شوند تا با وزن‌های بالاتر. سکه‌های گرمی با عیار 18 ضرب می‌شوند و قیمت آن بر اساس قیمت یک گرم طلای روز ( قیمت طلای روی تابلو طلا فروشی‌ها ) به علاوه اجرت و کارمزد ساخت آن محاسبه می‌شوند. همچنین جالب است بدانید در ابتدا سکه‌های پارسیان به صورت دایره‌ای ضرب می‌شدند ولی برای آن‌که با سکه‌های بهار آزادی به اشتباه گرفته نشوند، آن‌ها را به صورت شش ضلعی ضرب می‌کنند.

-سکه‌های پاسارگارد، سکه‌های پاسارگارد از نظر عیار و وزن مثل سکه‌های پارسیان هستند و با هر وزنی ضرب می‌شوند؛ نکته‌ی جالبی که بهتر است در مورد سکه‌های پاسارگارد بدانید این است سکه پاسارگارد در اصل سکه نیست و نوعی پلاک طلا ( مدالیون ) محسوب می‌شود که طرح مشاهیر ایرانی روی آن است و فقط به دلیل شباهتی که به سکه دارد به عنوان سکه پاسارگارد شناخته شده است.

فرق سکه قدیم و سکه جدید / فرق سکه بهار آزادی و سکه امامی

بسیاری از افراد با شنیدن سکه طرح قدیم فکر می‌کنند منظور از سکه طرح قدیم سکه‌هایی است که در زمان پهلوی ( محمد رضا پهلوی ) ضرب می‌شده‌اند و منظور از سکه طرح جدید سکه‌های ضرب شده بعد از انقلاب اسلامی ایران است. باید بگوییم این نظریه کاملاً اشتباه است! همین الان فرق این دو سکه را برایتان بازگو می‌کنیم:

سکه‌های طرح جدید و طرح قدیم هر دو برای زمان بعد از انقلاب اسلامی ایران هستند؛ این یعنی هم سکه‌های طرح قدیم و هم سکه‌های طرح جدید ( امامی ) از نوع بهار آزادی هستند. بعد از انقلاب اسلامی ایران سکه‌های بهار آزادی جایگزین سکه‌های پهلوی ( اصطلاحاً زمان شاه ) شدند. این سکه‌ها بعد از انقلاب به دو نوع ضرب شدند؛ یکی سکه بهار آزادی که از سال 1358 تا 1370 ضرب شده است و با عنوان سکه طرح قدیم شناخته می‌شود. ( تصویر یک روی این سکه مزین به نام حضرت علی سه بار تکرار «علی» به خط معقلی تزیینی در داخل یک شش ضلعی است و قید عبارت «بانک ملی ایران» در زیر آن است. تصویر روی دیگر این سکه بارگاه امام رضا(ع) به همراه عبارت «نخستین بهار آزادی» است. )

و دیگری سکه بهار آزادی طرح جدید است که با طرح امام خمینی (ره) ( رهبر انقلاب اسلامی ایران ) همراه است و به همین خاطر است که در بین مردم به سکه امامی معروف شده‌اند؛ از سال 1370 نیز ضرب سکه بهار آزادی با طرح جدید یا همان سکه امامی آغاز شد. این نوع سکه که به عنوان سکه طرح جدید در بازار عرضه می‌شود، تصویر یک طرف آن بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و تصویر طرف دیگر آن هم بارگاه امام رضا (ع) است.

همچنین بخوانید: [پکیج سرمایه گذاری طلا و سکه]

فرق سکه بانکی و سکه غیر بانکی

همانطور که پیشتر هم گفتیم سکه‌ها باید توسط دولت و بانک مرکزی هر کشوری ضرب شوند سکه بانکی سکه‌هایی هستند که توسط بانک مرکزی ساخته و ضرب می‌شوند سکه‌هایی که بانکی نیستند متفرقه محسوب می‌شوند و تضمین نشده هستند. برای مثال یک سکه بهار آزادی بانکی هم از نظر عیار طلا و وزن سکه دقیق و معتبر است اما سکه‌های غیر بانکی ممکن است عیار و وزن استاندارد یک سکه را نداشته باشند برای همین است که می‌گویند سکه‌های غیر بانکی فاقد اعتبار هستند. ( همانطور که گفتیم ضرب سکه توسط مردم عادی امری غیر قانونی است و مجرم به 3 تا 10 سال حبس محکوم می‌شود و سکه‌هایی که غیر قانونی ضرب شده‌اند جزو سکه‌های تقلبی محسوب می‌شود ) اما از کجا بتوانیم سکه بانکی را از سکه‌هایی که توسط افراد دیگر یا به اصلاح سودجویان، ضرب می‌شوند، تشخیص دهیم؟!

در این رابطه باید بگوییم این امر توسط افراد معمولی و یا حتی افراد کمی حرفه‌ای‌تر اصلاً قابل تشخیص نیست! مگر سکه فروش‌های بسیار با تجربه و با سابقه! چراکه در وزن طلا و عیار طلا، ممکن است کاملاً شبیه هم باشند و شما آنگاه مضرر می‌شوید که بخواهید آن‌ها را بفروشید چرا که خریدار سکه فقط پول طلای آن سکه غیر بانکی را به شما می‌پردازد و ارزش و سودی که به سکه‌های بانکی تعلق می‌گیرد را دیگر شامل نمی‌شود. حال چندین گزینه پیش روی شما است تا بتوانید سکه‌های بانکی و غیر بانکی را از هم تشخیص دهید:

-وزن سکه

غالباً برای تشخیص سکه بانکی از غیر بانکی به وزن آن نگاه می‌کنند چرا چون وزن سکه‌های غیر بانکی دقیق نیست و کمتر می‌باشد و افراد سودجو خیلی دلسوز شما نیستند و از هر کجای سکه غیر بانکی که بخواهند کم می‌کنند تا به سود خود برسند.

-شکل سکه

شکل سکه‌های بانکی و غیر بانکی را زمانی که در کنار همدیگر قرار دهیم قابل تشخیص هستند ولی در زمانی که سکه غیر بانکی تک باشد شما باید از کنگره‌ها و تصاویر کامپیوتری روی آن و اینکه سکه غیر بانکی تخت نیست و معمولاً تاب برداشته و محدب شکل است، زمانی که سکه را روی یک شیشه بیاندازید تاب برداشتگی آن واضح است. کنگره اطراف سکه یک شکل و یک دست نیست. در تصویر بارگاه امام رضا آجرهای مناره و گنبد امام رضا منظم و یک شکل نیست و کج و توی یک ردیف چاپ نشده است و در ضخامت سکه جایی که محیط دایره به پایان می‌رسد کنگره‌ای وجود ندارد در صورتی که در سکه بانکی این موارد کاملاً رعایت شده است.

-عیار سکه

عیار سکه‌های بانکی و غیر بانکی با هم فرق دارد؛ معمولاً بانک هیچ گاه با توجه به اعتبار خودش اقدام به کم کردن عیار نمی‌کند و این دلال و فرد سودجو هست که از عیار طلا کم می‌کند تا به سود خودش دست یابد. در کل یعنی اینکه طلای سکه‌های غیر بانکی مقداری از عیار سکه‌های بانکی کمتر است.

-بسته‌بندی سکه

بسته بندی سکه‌های غیربانکی را کسی انجام نمی‌دهد و درج آدرس و نشانی بروی آن برای فرد بسته بندی کننده یعنی گیر افتادن در چنگال قانون! پس افراد سعی می‌کنند سکه‌های قانونی را بسته بندی کنند و روی آن‌ها تبلیغات انجام دهند. پس دقت کنید سکه‌های بانکی را بسته بندی می‌کنند که تبلیغات فروشگاه و یا واحد صنفی را درج کنند و این تبلیغات تماس تلفنی و آدرس فیزیکی فروشگاه را شامل می‌شود. در صورتی که فرد متخلف هرگز جا و مکان خود را فاش نمی‌کند و ممکن است آرم مغازه‌ی کس دیگری را جعل کند و سکه‌های غیر بانکی را با آن نام و نشان بسته بندی کنند، برای آنکه در دام نیوفتید؛ دقت کنید، از هرکجا که سکه می‌خرید، نام و نشان روی سکه باید مطابق مغازه‌ای باشد که از آن سکه می‌خرید یا در غیر این صورت باید توجه کنید که از مغازه‌های معتبر سکه بخرید.

 

خرید سکه طلا

از کجا بهتر است سکه بخریم؟

در این روزها که قیمت سکه های طلا سر به فلک کشیده است برای بسیاری از ما مهم است که از کجا سکه بخریم تا مطمئن باشیم این همه پولی که برای خرید سکه هزینه می‌‌‌‌‌‌کنیم، صرف خرید سکه‌‌‌‌‌‌های تقلبی نشود. بهترین مکان‌‌‌‌‌‌ها برای خرید سکه صرافی‌‌‌‌‌‌های دارای مجوز و سکه فروشان زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر و دارای پروانه کسب از اتحادیه هستند، است.

شما می‌توانید آدرس سکه فروشی‌های مجاز که زیر نظر اتحادیه صنف طلا و جواهر هستند در سایت شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز مشاهده کنید، فقط این نکته را به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات گول بعضی از تخفیفات مغازه‌هایی که زیر نظر اتحادیه نیستند را نخورید چرا که ممکن است سکه‌های غیر بانکی یا تقلبی در این مغازه ها شما را هدف گرفته باشند.

چه سکه‌هایی بخریم و چه سکه‌هایی نخریم؟

همانطور که قبلاً هم گفتیم سکه تمام طرح جدید ( امامی) بهترین گزینه برای خرید سکه است چرا که یک سکه‌ی تمام طرح قدیم (بهار آزادی) با یک سکه تمام طرح جدید (امامی) هم وزن است ولی شما باید پول بیشتری برای خرید آن بدهید و در هنگام فروش نیز خریداری ندارد و ممکن است روی دستتان باد کند! کلکسیون‌دارها بهتر است به سمت خرید سکه‌های طرح قدیم بروند نه کسانی که برای پس‌انداز به خرید سکه روی آورده‌اند! اما چرا توصیه می‌کنیم تا جایی که امکان دارد به سمت سکه‌های تمام بروید چون در هنگام فروش مبلغی را از قیمت سکه کسر می‌کنند که این مبلغ از سکه‌های تمام کمتر است مثلاً اگر کسر از مبلغ فروش سکه تمام 4000 تومان، از نیم سکه 3000 تومان و از ربع سکه 2000 تومان است که در نتیجه می‌توان فهمید در موقع فروش، سکه‌های بزرگتر با صرفه تر هستند بدین صورت که در موقع فروش یک تمام سکه مبلغ 4000 تومان کسر می‌شود ولی در هنگام فروش دو نیم سکه، مبلغ 6000 تومان کسر می‌شود. ( این مثال برای درک بیشتر موضوع آورده شده است و قیمت‌های آن غیر واقعی هستند. ) لُپ کلام! حباب قیمتی در سکه‌های تمام بسیار کمتر از نیم سکه و ربع سکه است، در نتیجه پس انداز کردن تمام سکه بسیار به صرفه‌تر است.

همچنین خرید سکه‌های تاریخی مثل سکه‌های پهلوی نیز مناسب سرمایه‌گذاری نیستند چون این سکه‌ها به دلیل کلکسیون بودن، به راحتی قابل خرید و فروش نیستند و باید مشتری خاص خودش را پیدا کنید تا به قیمت بفروشید. امّا اگر خیلی پول لازم بودید، طلافروش‌ها آن را آب می‌کنند و عیارآن را محاسبه می‌کنند و با توجه به عیار آن، قیمت آن را محاسبه می‌کنند و پول آن را به شما پرداخت می‌کنند.

مورد بعدی تاریخ ضرب سکه‌هاست. تاریخ ضرب سکه‌ها نیز در قیمت آن‌ها تاثیرگذار است اما نه روی سکه‌های طرح قدیم! فقط برای سکه‌های طرح جدید تاریخ ضرب آن مهم است حواستان باشد سکه‌هایی را خریداری کنید که از سال 1386 به بعد باشند، در هنگام فروش این سکه‌ها را با قیمت بالاتری می‌خرند.

چرا سال ضرب سکه در قیمت سکه تاثیرگذار هست؟

سکه طلا، سکه طلاست. دیگر تاریخ و نوع آن نباید در قیمت آن تاثیر بگذارد. مگر تاریخ سکه در عیار و وزن آن تاثیر می‌گذارد که قیمت آن‌هایی که تاریخ ضربشان کمتر هست. اگر بحث کلکسیون بودن باشد باید، گران‌تر باشد نه ارزان‌تر. وقتی به این چیزها فکر می‌کنیم، دلمون به حال کسایی که سکه با ضرب سال پایین دارند و می‌خواهند بفروشند، می‌سوزد، اما خُب! متاسفانه این تفاوت قیمت بین سکه‌های با سال ضرب جدیدتر و قدیمی‌تر، تبدیل به یک مکانیزم در بازار سکه شده است آن هم به این دلیل است که اکثر مردم همیشه به دنبال سکه‌هایی با سال ضرب جدید‌تر هستند، شاید به این خاطر که سکه‌های جدیدتر نوتر هستند و خط و خش کمتری دارند؛ در نتیجه سکه‌هایی با سال ضرب جدیدتر در بازار تقضای بیشتری دارد پس طبیعتاً گران‌تر هستند و حباب قیمتی بیشتری نسبت به سکه‌های قدیمی‌تر دارند.

چرا سکه‌ها فاکتور ندارند؟

از گذشته تا به امروز خرید و فروش سکه بدون فاکتور انجام شده است؛ چون به صورت قانونی سکه‌ها توسط بانک مرکزی ضرب می‌شوند و در بسته‌های صدتایی به طلافروشان، سکه فروشان یا صرافان به فروش می‌رسد تا آن‌ها در بازار به مشتریان و متقاضیان عرضه کنند. فروشندگان سکه هم موظف هستند صرفاً مبلغی به عنوان سود مغازه را به قیمت خود سکه برای فروش به مشتریان، اضافه کنند. به همین خاطر است که دیگر فاکتوری برای اعتبار، بابت سکه به خریدار داده نمی‌شود.

سکه‌هایی که توسط بانک مرکزی ضرب می‌شوند بانکی هستند و از اعتبار برخوردارند. اما با گران شدن سکه‌ و افزایش قیمت لحظه‌ای آن، بدون دریافت فاکتوری معتبر برای سکه چه طور می‌توانند ضمانتی برای سکه‌های خود داشته باشند به خصوص این روزها که بازار تقلب برای بسیاری از سودجویان باز است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر ( محمد کشتی آرای ) در پاسخ به این سوال که با این شرایط اگر سکه خریداری شده، تقلبی باشد خریدار چگونه می‌تواند حقوق خود را پیگیری کند؟ اظهار کرد: ما بارها خطاب به خریداران اعلام کرده‌ایم که خرید خود را از واحدهای مجازی که دارای جواز فعالیت هستند و جواز خود را در معرض دید قرار داده‌اند؛ خرید کنند در چنین شرایطی هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد. اما برخی واحدهای متفرقه، اجاره‌ای و … نیز هستند که ممکن است خرید از آن‌ها مشکلاتی برای مردم ایجاد کند. بر همین اساس همچنان تاکید و توصیه ما به مردم آن است که برای خرید به واحدهای صنفی مجاز مراجعه کنند در این صورت هم از اصل بودن سکه مطمئن می‌شوند و هم از قیمت آن.

همچنین بخوانید: [پیش بینی قیمت طلا در سال 99]

فرق بین سکه وکیوم‌دار با سکه وکیوم نشده

ماجرای وکیوم‌دار کردن سکه به 20 سال گذشته بر می‌گردد. در آن روزها، صراف‌ها و یا سکه‌فروشان معتبر وقتی می‌خواستند، سکه بفروشند، به همراه آن کارت ویزیت خود را به خریدار می‌دادند تا یک جورایی دل خریداررا قرص کنند. خریدار سکه بدین ترتیب، این کارت ویزیت را به‌عنوان فاکتور آن سکه در نظر می‌گرفت و خوشحال بود که سکه غیر بانکی و تقلبی نخریده است. دیری نگذشت که صرافی‌ها، فکر خوبی به ذهنشان زد و کارت‌های ویزیت خود را به همراه سکه پرس کردند و در اختیار خریدار گذاشتند و به مردم گفتند که سکه‌هایی که وکیوم نداشته باشد، فاقد اعتبار هست.

افراد معمولی فکر می‌کنند سکه‌های وکیوم دار یا پلمپ شده از اعتبار بیشتری برخوردارند، اما جالب است بدانید طی مصاحبه‌هایی از رئیس اتحادیه طلا و جواهر متوجه شدیم که سکه‌های وکیوم‎دار با سکه‌های بدون وکیوم هیچ فرقی ندارند و عمل وکیوم کردن سکه‌ها یا پلمپ کردن آن‌ها صرفاً ابتکاری از جانب مغازه‌داران بوده است که سود بیشتری از مشتریان دریافت کنند چراکه اغلب در نظر خریداران سکه، سکه‌های وکیوم‎دار و پُلمپ شده رسمی‌تر و با اعتبارتر جلوه می‌کند.

سکه‌های وکیوم‎دار و پلمپ شده نخرید چراکه سودجویان در بازار سکه و طلا ( به خصوص مغازه‌ها و فروشندگانی که زیر نظر اتحادیه نیستند و جواز کسب اتحادیه صنف طلا و جواهر را ندارند. ) ممکن است به ضرب سکه‌های تقلبی بپردازند و پس از آبکاری آن‌ها را وکیوم و پلمپ کنند و به بازار عرضه کنند. امروزه این دسته کلاه‌برداری ها زیاد شده است. شما آگاه باشید که وقتی سکه‌ای می‌خرید از جای معتبر بخرید و حتماً از پلمپ در بیاورید و آن را ارزیابی کنید.

انواع معاملات سکه در بازار طلا

معاملات سکه به دو شکل عمده ( معاملاتی ) و تک فروشی انجام می‌شود. غالباً معاملات عمده در بازار تهران و به خصوص در سبزه میدان و چهارراه استامبول، در قالب بسته‌های 100 عددی صورت می‌پذیرد و قیمت معاملاتی سکه به نرخ مبادله سکه است ( یعنی خرید و فروش سکه در بین عمده فروشان بدون سود و اجرتی انجام می‌پذیرد). اکثر این معاملات همانند معاملات طلای آبشده، کاغذی هسنتد. در مقابل منظور از معاملات خرد یا خرده فروشی ( تک فروشی )، شکل رایج و عمومی خرید سکه است که با مراجعه مردم به یک واحد سکه فروشی در تعداد محدود صورت می‌پذیرد و اغلب به عنوان هدیه، عیدی، تشویق و… مصرف می‌شود. نتیجه می‌گیریم که مانند هر کالایی خرید عمده‌‎ی سکه از خرید تک آن مقرون به صرفه‌تر است.

علاوه‌بر این، نکته‌ای که در خرید سکه حائز اهمیت می‌باشد تعداد سکه‌ای است که قصد خرید آن را دارید؛ خب مسلماً خرید هر کالایی به صورت عمده مقرون به صرفه‌تر است، خرید سکه طلا نیز از این قاعده مستثنی نیست. پیشنهاد می‌کنیم اگر سرمایه‌ای هَنگُفت دارید و می‌خواهید آن را تبدیل به سکه کنید از عمده فروش‌ها و بانک مرکزی غافل نشوید چراکه در آنجا سکه را در قیمت‌های پایین‌تری می‌خرید؛ در غیر این صورت اگر قصد دارید به صورت ماهانه سکه طلا پس انداز کنید به مغازه‌های معتبر تکفروشی سکه بروید.

حرف خودمانی: خالی از لطف نیست که یادآوری کنیم، روی هر سکه‌ای سرمایه گذاری نکنید چراکه برخی از سکه‌ها به درد سرمایه‌گذاری نمی‌خورند و به قول معروف فقط جان می‌دهند برای کلکسیون‌داری! در نتیجه برای خرید سکه خوب تمام جوانب را در نظر بگیرید تا ضرر را به حداقل و سود دهی را به حداکثر خود برسانید.

خرید و فروش سکه توسط بانک مرکزی

علاوه بر خرید و فروش سکه که به صورت حضوری صورت می‌گیرد و در بالا از آن به صورت عمده فروشی و تک فروشی یاد کردیم خرید و فروش‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توان به آن صورت هم سکه خرید، مثل پیش خرید یا پیش فروش کردن سکه‌های طلا یا خرید و فروش سکه‌های طلا در بازار پر ریسک بورس!

پیش خرید یا پیش فروش کردن سکه‌ بیشتر توسط بانک مرکزی انجام می‌شود و به این صورت است که قبل از ضرب سکه توسط بانک مرکزی پول سکه‌ها از مردم دریافت می‌شود و مردم صبر می‌کنند تا سر تاریخ ذکر شده بروند و سکه‌های خود را تحویل بگیرند. شاید با خود بگویید به چه امیدی مردم پول خود را به بانک می‌دهند و هیچ سکه‌ای دریافت نمی‌کنند؟! جالب است بدانید بانک مرکزی شرایطی برای پیش خرید کردن سکه می‌گذارد تا مردم را برای خرید سکه ترغیب کند و جالب‌تر است بدانید که در ترغیب مردم برای پیش خرید سکه، بسیار هم موفق بوده است؛ در نتیجه مردم به جای آنکه به مغازه‌های سکه فروشی بروند و نقداً پول بدهند و در همان لحظه سکه‌های خود را دریافت کنند ترجیح می‌دهند سکه‌های مورد نیاز خود را از بانک مرکزی پیش خرید کنند.

نحوه خرید و فروش سکه در بازار بورس هم عالمی دارد که نگو و نپرس! خرید و فروش سکه در بازار بورس به صورت گواهی سپرده سکه طلا یا اوراق بهادار است که در ادامه مقدمه‌ای از این بازار پر هیجان را بازگو می‌کنیم.

گواهی سپرده سکه‌ی طلا

گواهی سپرده سکه‌ی طلا

گواهی سپرده سکه‌ی طلا، ورقه‌ای بهادار است که نشان می‌دهد دارنده‌ی آن، مقدار معینی سکه طلا در انبار بورس کالای ایران ( خزانه‌داری پردیس بانک رفاه ) دارد؛ با استفاده از این گواهی سپرده فقط می‌توانید سکه‌های مورد تایید انبار را خرید و فروش کنید که تنها سکه‌ی مورد تایید انبار سکه تمام بهار آزادی با عیار 900 و به وزن 8.133 گرم است که باید سال ضرب سکه نیز از سال 1386 به بعد باشد. نکته‌ی حائز اهمیت در این مدل خرید و فروش سکه این است که هر زمان که بخواهید می‌توانید به خزانه‌داری رفته و سکه‌های فیزیکی خود را تحویل بگیرید.

گواهی سپرده سکه طلا نسبت به خرید و فروش‌های فیزیکی سکه چند مزیت دارند که عرض می‌کنیم:

اول آن‌که سرمایه‌گذاری روی سکه به صورت گواهی سپرده یا اوراق بهادار نسبت به خرید و فروش سکه فیزیکی در بازار کارمزد و اجرت کم‌تری دارد یعنی اگر معامله‌ی سکه‌های فیزیکی بین یک تا دو درصد کارمزد داشته باشد، خرید و فروش اوراق سکه چیزی در حدود 0.25 درصد کارمزد دارد که بسیار کمتر از کارمزد بازار فیزیکی سکه است.

دوم امنیت بیشتر اوراق بهادار سکه در قبال سکه‌های فیزیکی هست چرا در صورت مفقود شدن، دزدیده شدن یا از بین رفتن اوراق بهادار هیچ جای نگرانی وجود ندارد، خزانه‌داری سکه فقط سکه را به صاحب سپرده یا وکیل قانونی او تحویل می‌دهد در اصل سپرده سکه بدون شخص شما هیچ ارزشی ندارد و دیگر لازم نیست نگران نگهداری حجم زیادی از سکه در خانه‌ی خود باشید.

سومین دلیل مزیت گواهی سپرده سکه، مشتریان همیشه آماده در بازار بورس هستند، شما هر زمان که قصد خرید یا فروش سپرده‌ی خود را داشته باشید می‌توانید وارد این بازار پر از هیاهو شوید.

اعتراف می‌کنیم این فقط مقدمه‌ای از گواهی سپرده و اوراق بهادار در بازار بورس است، خرید و فروش سکه در بازار بورس انواع مختلفی از جمله: نقد، نسیه، سلف و آتی است که هرکدام قوانین خاص و ریسک‌پذیری خودش را دارد، اوستا شدن در این بازار فقط تجربه می‌خواهد و دود چراغ خوردن! پس بدون آن‌که شنا بلد باشید بی‌گدار به آب نزنید، شناگران این دریا افراد حرفه‌ای و صندوق‌های بزرگ هستند! یادتان باشد معامله در این بازار، توجه و تمرکز تمام وقت معامله‌گر را در طول بازار می‌طلبد.

دلایل برتری سرمایه گذاری بر روی سکه نسبت به سایر انواع طلا

1- کارمزد پایین سکه

2- همیشه خریدار دارد

3- تعداد زیادی خریدار دارد

4-مواردی مثل شمش، نقره و یا طلای آب شده قابلیت فروش سکه را ندارند (خریداران خاص دارد)

5- هزینه های مربوط به طلای ساخته شده اعم از مزد ساخت و مالیات بر ارزش افزوده را ندارد

6- سود بالایی دارد

چه سکه هایی بخریم چه سکه هایی نخریم؟

1- سکه را فقط از فروشندگان معتبر خریداری کنیم. وحتی المقدور از سکه و طلافروشان تا از صرافی ها.

2- سکه پهلوی نخرید گران میفروشند ارزان میخرند از طرفی هر کسی خریدار آن نیست.

3- سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم: هم وزن طرح جدید ولی از آن گران تر پس قیمت آن با قیمت واقعی سکه که تابعی از قیمت طلاست اختلاف بیشتری دارد. با این وجود در افت ها کمتر از امامی کاهش میابد و از طرفی به اندازه امامی در دسترس نبوده قیمت آن نیز همانند امامی در یک زمان واحد، در همه جا یکسان و مشخص نیست. زمانیکه تفاوتش با امامی از 15000 تومان کمتر باشد برای خرید مناسب است.

4- سکه تمام بهار آزادی طرح جدید(امامی): بهترین گزینه برای خرید سکه، سکه بهار آزادی طرح جدید یا امامی است. در قسمت قبلی به دلیل اول آن اشاره شد. دلیل دوم نسبت مبلغ کسر شده به قیمت خود سکه میباشد یعنی هر چه سکه بزرکتر باشد در موقع فروش مبلغی که از آن کسر میشود به نسبت قیمت خود سکه کمتر است بطور مثال کسر از مبلغ فروش سکه تمام 4000 تومان از نیم 3000 تومان و از ربع 2000 تومان است که در نتیجه میتوان فهمید در موقع فروش سکه های بزرگتر با صرفه تر هستند.

5- سال ضرب سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم مهم نیست (از سال 58 تا 70 ضرب شده). تاریخ ضرب سکه های طرح جدید و همچنین نیم سکه و ربع سکه فقط باید از سال 1386 به بعد باشد.

همچنین بخوانید: [پکیج سرمایه گذاری طلا و سکه]

مزایای سرمایه گذاری در بازار سکه و طلا

مزیت ۱ : خاصیت اهرم معاملاتی

از آنجایی که در زمان وارد شدن به قرارداد آتی نیازی به پرداخت کل مبلغ قرارداد نمی‌باشد (پرداخت وجه تضمین اولیه برای هر قرارداد که از طرف بورس کالا اعلام می‌شود الزامی است)، فعالان بازار با توجه به سرمایه خود می‌توانند وارد تعداد بیشتری قرارداد آتی نسبت به موقعیت نقدی شوند؛ که خاصیت اهرمی نام دارد. ویژگی یاد شده مانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند از این جهت که می‌تواند سود یا زیان معامله‌گر را چند برابر کند، به همین دلیل فعالیت در این بازار به قصد سرمایه‌گذاری نیاز به اطلاعات مکفی دارد.

مزیت ۲ : قیمت گذاری مناسب و تعادل بازار

از مزیت‌های دیگر این بازار می‌توان به قیمت گذاری صحیح بازار از طرق مکانیسم عرضه و تقاضا و جلوگیری از به وجود آمدن حباب‌های قیمتی اشاره کرد. چرا که در صورت عدم وجود این بازار، افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند باید برای رفع نیاز خود به بازار نقدی رجوع کنند؛ این امر ممکن است در برحه‌هایی از زمان موجب افزایش تقاضا یا فشار عرضه شده و در قیمت گذاری صحیح سکه طلا در بازار اخلال ایجاد کرده و منجر به بروز حباب شود. از پیامدهای این اتفاق می‌توان به ایجاد تورم انتظاری و آسیب‌های دیگری به اقتصاد کشور نظیر تاثیر گذاشتن بر بازار بورس، ارز و … اشاره کرد.

مزیت ۳ : دوطرفه بودن

یک مزیت بسیار مهم دیگر این بازار دو طرفه بودن آن است. دو طرفه بودن یعنی می‌توان هم از افزایش قیمت و هم از کاهش قیمت، منتفع شد. یعنی در صورت پیشبینی رشد قیمت‌ها می‌توان وارد موقعیت خرید شد و در صورت انتظار کاهش قیمت‌ها نیز می‌توان موقعیت فروش گرفت. به عنوان مثال شما انتظار رشد قیمت سکه را دارید، پس وارد قرارداد خرید با سررسید و قیمت معین می‌شوید. رشد قیمت در بازار نقدی، رشد قیمت باراز آتی را هم به همراه خواهد داشت. این رشد قیمت‌ها موجب افزایش ارزش موقعیت خرید شما شده و می‌توانید با بستن موقعیت خود (فروختن)، سودی به اندازه مقدار افزایش قیمت شناسایی کنید.

مزیت ۴ : فرصت کسب سود آوری بدون خروج از بازار

سود یا زیان قراردادهای آتی به طور روزانه محاسبه شده و به حساب مشتری واریز و یا از آن کسر میشود و مشتری اجازه استفاده از آن را دارد ( بدین ترتیب که می تواند مازاد بر وجه تضمین اولیه خود را برداشت کند و یا با استفاده از آن موقعیت جدیدی اخذ نماید ) و برخلاف بازار سهام و بازار نقدی که شناسایی سود منوط به فروش سهم یا سکه است، در بازار آتی برای شناسایی سود لزومی به بستن موقعیت و خروج از بازار نیست.

مزیت ۵ : شفافیت قیمت و استاندارد بودن قراردادها

کلیه قرار دادهایی که در بورس معامله می شوند، باید استانداردهای لازم را دارا باشند ، بنابراین محصولاتی که وارد بورس می شوند به قرارداد استاندارد تبدیل می شوند همچنین شفافیت قیمت تقابل عرضه و تقاضا در بازار منجر به کشف قیمت می گردد. دناکو از اینرو به دلیل حجم بالای اینگونه معاملات قیمتهای عادلانه و شفاف از این بازار استخراج می گردد و نهایتا این شرایط به نفع تولید کننده و مصرف کننده خواهد بود.کشف قیمت‌ها در بورس به شکل سیستم حراج پیوسته توسط کارگزارانی که به‌عنوان نماینده مشتریان معامله می‌کنند به دور از هرگونه دخالت انسان و صلاحدید خاصی به‌طور کاملا آزادانه و خودکار از طریق سیستم‌های الکترونیک شکل می‌گیرد. این سیستم حراج منجر به ایجاد و پذیرش همگانی به‌عنوان قیمت مرجع درخصوص کالای مورد معامله شده و این فرایند به کشف قیمت معروف است.

با توجه به موارد ذکر شده، بازار آتی سکه طلا برای افرادی که قصد سرمایه گذاری روی طلا را دارند، مناسبتر از بازار نقدی به شمار می‌رود. همچنین ریسک نگهداری سکه طلا هم شامل افرادی که این بازار را انتخاب کرده‌اند نمی‌شود و با دسترسی به اینترنت به راحتی می‌توانند اقدام به خرید و فروش سکه نمایند.

خرید سکه طلا

پنج نکته در رابطه با خرید سکه از زبان یک سرمایه گذار حرفه ای

پنج نکته در رابطه با خرید سکه از زبان یک سرمایه گذار حرفه ای به شما کمک می کند تا سرمایه گذاری موفقی را بر روی سکه تجربه کنید. همانطور که می دانید یکی از گزینه های بسیار جذاب برای سرمایه گذاری در حوزه طلا، سرمایه گذاری بر روی سکه است. متاسفانه امروزه با توجه به تنوع سکه های موجود در بازار و هیجانی بودن خریداران، برخی افراد سود جو شروع به کلاهبرداری در فروش سکه ها نموده و خریداران به دلیل عدم اطلاع از نکات مهم، به هنگام سرمایه گذاری بر روی سکه متضرر شده اند. در این مقاله می خواهیم به پنج نکته بسیار مهم در رابطه با خرید سکه اشاره کنیم که بهتر است به هنگام سرمایه گذاری بر روی سکه به آن ها توجه کنید تا سود بیشتری کسب کنید.

اولین نکته: سال ضرب شدن سکه را ببینید

زمانی که شما می‌خواهید سکه را خریداری کنید حتماً باید توجه کنید که سکه ضرب شده‌ی سال ۱۳۸۶ باشد. به دلیل اینکه معمولاً بازار این سکه‌ها از رونق بیشتری برخوردارند و این باعث می‌شود به راحتی به فروش برسند.

نکته دوم: طرح بانک

ممکن است زمانی که شما سکه‌ی خریداری کرده خود را بخواهید بفروشید فروشنده به شما بگوید که این سکه طرح بانک نیست یا مثلاً سکه شما ضرب شده بانک مرکزی نیست! این در حالی است که این مسئله در رابطه با سکه‌های طرح جدید تمام بهار آزادی به هیچ عنوان وجود ندارد و تمام سکه‌های ضرب شده بانک مرکزی هستند. ولی ممکن است در رابطه با ربع سکه، نیم‌سکه و حتی سکه‌های یک گرمی این مسئله وجود داشته باشد.

نکته سوم: قیمت ها را چک کنید

قبل از خرید سکه سعی کنید از چند مغازه در شهر خود که بورس خرید و فروش سکه هستند قیمت سکه را بپرسید یا اینکه از طریق اینترنت در سایت‌ها قیمت‌ها را چک کنید تا زمانی که می‌خواهید سکه را خریداری کنید از وضعیت بازار اطلاع داشته باشید. متأسفانه فروشنده‌های بسیار زیادی وجود دارند که با توجه به عدم آگاهی خریدار از وضعیت بازار، قیمت‌های بالاتری را پیشنهاد می‌دهند و اگر خریدار از قیمت‌ها آگاه نباشد ممکنه مورد سو استفاده قرار بگیرد.

نکته چهارم: با وکیوم آدرس و مشخصات همان مغازه بخرید

شما اگر می‌خواهید سکه‌ای را خریداری کنید با توجه به اینکه سکه‌ها یک وکیومی را بر روی خود دارند بهتر است که سکه وکیوم شده را با آدرس و مشخصات همان مغازه خریداری کنید. این باعث می‌شود که شما اگر مجدداً بخواهید روزی سکه را بفروشید بتوانید با قیمت مناسب تری سکه را به همان مغازه بفروشید و چون برای سکه فاکتور صادر نمی‌کنند این کمک می‌کند تا شما از معتبر بودن سکه خاطرجمع باشید.

چند وقت پیش کلیپی در کانال تلگرامی مدیر پول‌ساز قرار داده بودم که نشان می‌داد شخصی که سکه‌ها را وکیوم کرده بود یک نوار فلزی نازک در داخل این وکیوم ها گذاشته بود و این باعث می‌شد که وزن سکه معادل وزن سایر سکه‌ها باشد اما این سکه‌ی تقلبی از وزن کمتری برخوردار بود و آن شخص به واسطه‌ی کلاه‌برداری و قرار دادن یک ورقه‌ی نازک سکه را هم وزن سکه‌های رایج در بازار به افراد می‌فروخت؛ بنابراین هنگام خرید به محل وکیوم شدن سکه دقت کنید و ترجیحاً از مغازه‌ای خرید کنید که خودش وکیوم کننده‌ی سکه‌ای که می‌فروشد باشد؛ بدین ترتیب اگر دو فردای دیگر تصمیم به فروش آن‌ها گرفتید خاطر شما از بابت معتبر بودن آن ها آسوده است.

نکته پنجم: از مکان های مجاز بخرید

سعی کنید سکه را از مراکز بورس خرید و فروش آن که در تهران بازار سبزه‌میدان و چهارراه استانبول است خریداری کنید. البته امیدوارم که بتوانید با توجه به شهری که در آن زندگی می‌کنید مکان معتبری را پیداکرده و سکه‌های خود را از آن جا خریداری کنید. این خرید و فروش سکه از مکان‌های مجاز چند مزیت دارد از جمله زمانی که شما سکه را از مکان‌های مجاز خریداری می‌کنید یک هولوگرام بر روی سکه‌های وکیوم شده می‌چسبانند که این هولوگرام‌های طلایی رنگ یک کد شامد دارد و همچنین نام مکانی که شما سکه را از آن خریداری می‌کنید بر روی آن ثبت شده است. در واقع شما هم دقیق می‌دانید که سکه را از کجا خریداری کرده‌اید و هم اینکه سکه اصل خریده‌اید و این می‌تواند اطمینان خاطر بیشتری نسبت به تقلب‌هایی که در بازار وجود دارد به شما بدهد و سرتان به راحتی کلاه نرود. البته اگر می خواهید تمام ترفندها و نکات کلیدی سرمایه گذاری بر روی سکه و طلا را یادبگیرید پیشنهاد می کنم حتما محصول ارزشمند آموزش سرمایه گذاری بر روی طلا را تهیه نمایید،با آموزش‌های جدید و جذاب این محصول کاربردی به شما کمک می‌کنیم تا به سرعت با مهم‌ترین نکاتی که به هنگام خرید طلا و سکه باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید آشنا شوید و بر اساس آموزش‌های این محصول شگفت‌انگیز بتوانید همیشه بر روی پر سودترین گزینه‌های طلا و سکه سرمایه‌گذاری کنید.

نحوه خرید و فروش سکه و طلا در بورس با گواهی سپرده سکه طلا

گواهی سپرده سکه طلا، ابزاری است جایگزین نگهداری و حمل و نقل فیزیکی سکه بهار آزادی در خانه و محل کار تا هم ضریب ایمنی آن افزایش یابد و هم چنین، خرید و فروش سکه در بازاری با کشف قیمت و شفافیت و به دور از دلالی و سفته بازی، صورت بگیرد. بستر این معامله، بورس کالا است. هر گواهی سپرده سکه طلا، معادل قطعه طلا بوده و در بورس کالا، با دامنه نوسان ۱۰ درصد، از ساعت ۹ تا ۱۵:۳۰ خرید و فروش می شود.

[تخفیف ویژه دوره پیش بینی قیمت طلا و سکه]

مقدمه ای بر نحوه خرید و فروش سکه و طلا در بورس

طبق اعلام بانک مرکزی، گواهی های مربوط به پیش فروش سکه در سال ۹۷، از طریق سازمان بورس قابل معامله بوده و برای این کار، باید با مراجعه به یکی از ۱۰۸ کارگزار رسمی بورس در ۳۱ استان کشور، در سامانه سجام ثبت نام کرده و کد بورس دریافت کنید. این اوراق در قالب گواهی سپرده کالایی، قابلیت خرید و فروش داشته و متاسفانه درصد کمی از ۷ میلیون و ششصد و پنجاه هزار قطعه پیش فروش شده که باعث افزایش قیمت سکه در یک سال اخیر شد، در بازار بورس عرضه شد.

برای این که با نماد گواهی سپرده کالایی سکه طلا در بورس، دسترسی داشته باشید، باید به نماد عسکه بروید. خرید و فروش اوراق گواهی سپرده سکه طلا در بورس، فقط منحصر به سال ۹۷ نیست و در سال ۹۸ نیز می توانید در این زمینه اقدام کنید. برای فروش گواهی سپرده، شما بایستی:

اصل و رونوشت شناسنامه
اصل و رونوشت کارت ملی
گواهی سکه طلا
را ارائه کنید.

چه مزیتی گواهی سپره سکه طلا برای دارنده آن دارد؟

-ما را از حمل و نقل سکه طلا، بی نیاز می کند.
-ایمنی سکه های شما را تضمین می کند.
-دارنده اوراق بدون احراز هویت و راستی آزمایی هویتی و دسترسی به سامانه معاملاتی بورس، امکان فروش آن را ندارد.
-دریافت پول حاصل از فروش گواهی سپرده سکه طلا، به صورت بیست و چهار ساعته و امن و بدون نیاز به مراجعه به فروشنده یا کارگزاری، امکان پذیر است.
-دارنده گواهی با نام، مختار به خرید و فروش و نگهداری آن است.
-با تسلیم گواهی سپرده سکه طلا به خزانه بانک، امکان دریافت سکه ظرف بیست و چهار ساعت، فراهم می شود.
-ریسک جابجایی به صفر می رسد.
-قیمت سکه طلا در بورس، بر اساس مکانیسم کشف قیمت صورت گرفته و بعضا، سود بالا تر از خرید و فروش سکه در فردوسی و دیگر بازارهای فیزیکی دارد.
-با گواهی سپرده سکه طلا، می توان وثیقه جهت دریافت تسهیلات گرفت و این امکان خوبی برای شخصیت های حقوقی است تا نسبت به دریافت ضمانت نامه حسن اجرای تعهدات یا پیش پرداخت، اقدام کنند (قابل توجه شرکت های پیمانکاری).
-دارنده این اوراق، از پرداخت مالیات، معاف است. این فرصت خوبی برای شخصیت حقوقی برای ارائه این گواهی ها در فهرست دارایی ها در ترازنامه سالانه است. دناکو
-گواهی سپرده سکه طلا سبب می شود که بخشی از سفته بازی بازار سکه از معاملات نقدی، به گواهی سپرده انتقال یابد.

روند کار به چه صورت است؟

به خزانه بانک رفته و سکه طلا را تحویل داده و گواهی سپره کالا سکه دریافت کنید.
گواهی را نزد خود نگهداری کرده و از طریق دسترسی هایی که کارگزار بورس به شما می دهد، نسبت به فروش آن اقدام کنید.
به هر قیمتی که در سامانه بورس، نسبت به خرید و فروش سکه اقدام کنید، آن قیمت ثبت شده، ملاک عمل است و از نوسانات بازار و دلالی، در امان هستید.
هر گواهی سپرده، شامله یک عدد سکه طلا است.
چه سکه هایی، واجد شرایط معاملات گواهی سپرده طلا است؟
سکه تمام بهار آزادی با سال ضرب ۱۳۸۶ هجری خورشیدی با عیار ۹۰۰ در هزار و وزن ۱۳۳/۸ گرم واجد شرایط است.

هزینه انبار داری چگونه است؟

وقتی که شما، گواهی سپرده را خریداری می کنید، اگر نسبت به تحویل فیزیکی سکه از خزانه اقدام کنید، هزینه انبار داری از شما اخذ می شود. وقتی گواهی سپرده را به صورت آنلاین می فروشید، هزینه انبار داری از حساب شما کسر می شود.

من گواهی سپرده خریداری کردم.آیا بایستی نسبت به دریافت سکه اقدام کنم؟
خیر. الزامی نیست.

منابع:

سایت دی اجرت | سایت کارگزاری کارآمد | سایت مدیر پولساز | سایت سکه طلا | سایت اقتصاد شهروند | سایت دناکو

 

3.9 12 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments