راهنمای جامع خرید ملک | 7 مرحله خرید مسکن

راهنمای جامع خرید مسکن

راهنمای جامع خرید ملک

با خیالی آسوده مسکن خود را تهیه کنید

عموما همه برای خرید ملک دغدغه دارند و دلیل آن عدم آشنایی کامل و درست با مراحل خرید ملک می‌­باشد. برای یک خرید حرف‌ه­ای و رضایت‌­بخش باید به صفر تا صد خرید ملک تسلط داشت. مواردی چون جستجوی ملک و بررسی ملک از مهم­ترین مراحل خرید ملک می‌­باشند. آگاهی از تمامی مراحل خرید ملک می‌­تواند در انتخاب و تنظیم قرارداد بسیار مؤثر باشد. در این مقاله سعی کردیم که با 7 مرحله شما را با خرید مسکن آشنا کنیم. همچنین ما در مقاله‌ای دیگر به نکات کلیدی خرید مسکن نیز اشاره کرده‌ایم

7 مرحله خرید ملک

1- تصمیم برای خرید ملک و مشخصات ملک

قبل از خرید ملک، همواره این سوال مطرح می‌شود که آیا امسال برای خرید ملک مناسب است یا سال دیگر یا دو سال بعد؟ این مهم قابل چشم­پوشی نیست. از طرف دیگر ملک باید کاملا مطابق سلیقه و خواسته­ خریدار باشد. اندازه، قیمت، موقعیت و محله در انتخاب ملک مهم هستند. پس در ابتدا باید خریدار به تصمیمی درست درباره زمان خرید و مشخصات اصلی ملک برسد.

2- جستجوی ملک

امروزه پیدا کردن ملک از حالت سنتی خارج شده و استفاده از اپلیکیشن جستجوی ملک و یا مراجعه به بخش‌­هایی از یک سایت ملکی می‌­تواند کارساز باشد. جستجو از طریق اپلیکیشن و یا سایت جستجوی ملک مزایای زیادی دارد از جمله:

– کاهش زمان و افزایش بازدهی و سرعت جستجوی ملک

– ایجاد یک بستر امن برای خریدار و فروشنده

– ارتباط صحیح و گسترده با خریداران و فروشندگان

– دسترسی به آخرین اخبار مربوط به املاک، اجاره و خرید ملک

– دسترسی به امکانات ویژه و متنوع

3- بررسی ملک

بعد از اینکه با استفاده از اپلیکیشن یا سایت جستجوی ملک، انتخاب ملک مورد نظر توسط خریدار نهائی شد، باید به بررسی ویژگی­‌های ملک مثل سال ساخت، بدهی­‌های روی ملک و حتی همسایه‌­های اطراف پرداخت. خیابان‌های اطراف و سهولت دسترسی ملک نیز می‌­تواند یک امتیار مثبت برای خریدار باشد.

4- توافق با فروشنده

بعد از طی این مراحل توافقی نهائی بین خریدار و فروشنده انجام می­‌گیرد. حتی برای اجاره ملک هم توافق با مالک ضروری است. جزئیات این توافق به صورت کتبی روی کاغذ به عنوان قول­نامه ثبت می‌شود. به عبارت دیگر با امضا قول­نامه فروشنده و خریدار تائید می‌کنند که مذاکرات شفاهی را قبول داریم و آن را مکتوب می‌کنیم. اما اگر زیر قول­نامه را دو نفر شاهد هم امضا کنند به آن مبایعه‌­نامه می­گویند.

تنها تفاوت بین مبایعه‌­نامه و قول­نامه از منظر حقوقی است. یک قول­نامه در دادگاه بار حقوقی ندارد و معتبر نیست. اما مبایعه­نامه بار حقوقی دارد. به همین علت بهتر است در صورت قطعی شدن خرید، گفته­‌ها به صورت مبایعه‌نامه تنظیم شوند. تنظیم یک مبایعه‌­نامه بجای قول­نامه در مواقعی لازم و ضروری است که خریدار و فروشنده به توافق می‌­رسند اما مراجعه به دفترخانه و صدور سند ملک به بعد موکول شده است. مبایعه­نامه در دادگاه حکم یک برگه‌ی حقوقی و قانونی را دارد.

5- بررسی صحت ملک

بعد از تنظیم مبایعه‌­نامه، بهتر است برای دریافت کد رهگیری و ثبت مبایعه‌نامه در سیستم جامع املاک ایران همراه فروشنده به یک بنگاه مشاور املاک مجاز و معتبر بروید. البته مطمئن شوید که بنگاه معامله­‌ی املاک معتبر و مجاز باشد. در سیستم جامع املاک ایران مشخصات ملک، خریدار و فروشنده ثبت شده و کد رهگیری ملک صادر می‌شود. این سیستم سراسری است، اگر فروشنده ملک را به چندین نفر بفروشد و یا صاحب اصلی و یا تنها مالک نباشد، سیستم خطا داده و کد رهگیری صادر نمی‌کند. برای صدور سند مالکیت، دریافت کد رهیگری الزامی است. طی این مرحله بسیار ضروری است و می­تواند امنتیت معامله و سلامت ملک را تأیید کند.

6- مراجعه فروشنده به دفتر اسناد رسمی

در این مرحله خریدار وظیفه‌ی خاصی ندارد و فروشنده باید با شناسنامه و اصل سند به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کند. دفتر خانه در اولین قدم لیست مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال سند را به فروشنده می‌­دهد و فروشنده باید برای اجرایی شدن مرحله‌­ی بعد مدارک را نیز آماده کند.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده و نقل و انتقال سند مالکیت:

– اصل و کپی سند مالکیت

– اصل و کپی بنچاق

– کپی شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار

– اصل و کپی وکالت نامه

– اصل و کپی پایان کار و یا عدم خلافی شهرداری یا نامه بازدید شهردرای یا بخشداری در مورد زمین­‌های دارای بنا و زمین‌­های بدون بنا

– صورت جلسه تفکیکی در مورد آپارتمان‌ها (این مورد باید هماهنگ شود)

– اصل و کپی انحصار وراثت (مخصوص سندهای وراثتی)

– اصل و کپی فرم مالیات بر ارث (مخصوص سندهای وراثتی)

همچنین بخوانید: [ 53 نکته مهم در خرید مسکن ]

7- انتقال سند

آخرین مرحلۀ خرید ملک، انتقال سند می‌­باشد. در بخشی از مبایعه‌­نامه تاریخ حضور فروشنده و خریدار ثبت شده در آن تاریخ باید فروشنده و خریدار به دفترخانه رسمی مراجعه کنند. اگر فروشنده و یا خریدار در تاریخ ذکر شده در مبایعه‌نامه به دفترخانه مراجعه کند و طرف دیگر به هر دلیلی در دفترخانه حاضر نشود. فروشنده و یا خریدار موظف است تا پایان ساعت اداری در دفترخانه منتظر طرف دیگر بماند و اگر نتوانست با او تماس بگیرد، گواهی عدم حضور از دفترخانه دریافت ­کند، از این طریق فروشنده و یا خریدار می‌­تواند بعدا دریافت غرامت عدول از شرایط مبایعه‎نامه را طریق دادگاه دنبال کند. انتقال سند هزینه­‌هایی دارد و باید فروشنده تمام مدارکی را که در مراحل قبل ذکر شد به همراه استعلام­‌هایی که از شهرداری، دارایی، بیمه، گرفته به دفترخانه ارائه کند. بخشی از هزینه­‌های انتقال سند:

– پرداخت هزینه ثبت مبایعه‌­نامه ملک در سیستم سراسری معادل 5 درصد از ارزش ملک که به بنگاه معامله ملک پرداخت می­شود.

– پرداخت هزینه‌­های شهرداری بابت خلافی، نوسازی و پسماند.

– پرداخت هزینه نقل و انتقال سند به دارائی. اگر ملک قبلا اجاره بوده، پرداخت «مالیات بر اجاره» به دارائی

– هزینه دفترخانه (حق التحریر) حدودا دویست هزار تومان که بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌­شود.

|منبع : اینپین |

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments